петък, 10 юли 2009 г.

Капак на таванска стълба

Ако имате таван с директен достъп от жилището си, вероятно бихте искали да го отделите с врата. Е, ако се пада да е на земята, това не трябва да е проблем. Капак на стълба към тавана или мазето е имало в старите български къщи, макар сега това познание да е напълно забравено (поне в София).

Едно добро решение за таванска стълба е "пачи крак"- виж Таванска стълба пачи крак

Търсенията ни започнаха от простата идея за капак с противотежест. Ограниченията на този подход са - едно въже което оплита цялата стая и необходимостта от парапет, постоянен парапет. Така големината на отвора на стълбата намалява площта на помещението.



По-модерно и определено по-функционално решение би било, ако върху капака може да се ходи спокойно и в отворено положение самият капак служи за парапет. За съжаление тогава противотежестта не е решение за тежкия капак.



Капакът може да се повдига и с амортисьори, подобно на капак на автомобил или бус. Силата на амортисьора трябва да е изчислена спрямо теглото на капака - рамка, пълнеж, облицовка.

3 коментара:

  1. и двата капака са идейни, интересно ми е аз как ще реша същия проблем. И на мен ми минаваха мисли за капак с макара и противотежест, мислех и някаква опция за капак тип хармоника или ролетна щора.... да видим:)

    ОтговорИзтриване
  2. хармониките не са лоша идея, но аз исках нещо върху което може да се ходи

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Уважаеми "авторът", моля за съдействие, трябва да направя (или по-скоро да поръчам на някой да ми направи) много подобен на тоси капак за вход към мазето ми и едновременно с това да може да се ходи върху него. Можеш ли да ме посъветвате, къде да си поръчам? Може да ми пишете и на e-mail ico_maznev@mail.com

      Изтриване